Nov. 19, 2018

2. Om att få igenom politik i Riksdagen - med Moderaternas Ulrica Schenström

2. Om att få igenom politik i Riksdagen - med Moderaternas Ulrica Schenström

När man lanserar en ny produkt, säg en grillsås, en stereo eller en suv, brukar man använda begreppet ”ny” i ungefär ett halvår, men inte längre. Nya Moderaterna är undantaget och har kallat sig ”nya" i femton år.Hur länge funkar det?


När man lanserar en ny produkt, brukar man använda begreppet ”ny” i ungefär ett halvår, men inte längre. Nya Moderaterna är undantaget som har kallat sig ”nya" i femton år. I valet 2018 fick partiet knappt tjugo procent av rösterna. Det var det sämsta resultatet sedan 2002 men likväl upplevdes det som en halv seger - många hade förväntat sig ännu lägre stöd. Frågan är hur mycket av det där nya som finns kvar i partiet.


Om någon kan ge perspektiv på det är det Ulrica Schenström. Hon var med från början och befann sig mitt i omdaningen av det gamla konservativa partiet och ingår i Moderaternas grupp för eftervalsanalys. Hon förklarar hur mycket av det nya som egentligen var nytt när det kom, vad som gjorde att Alliansen kunde ta makten och om det går att vara konservativ i ett land som hyllar förnyelse till nästan vilket pris som helst. Samt varför det knappast är SDs förtjänst att de gått framåt och varför ansvarstagande ungdomsförbund är ett problem.


Boktips

Partiledaren som klev in i kylan : Berättelsen om Juholts fall och den nya politiken - Daniel Suhonen. 


Filmtips

Thank you for Smoking (nyckelscenen The Ice Cream Debate finns på YouTube)

Wag the Dog


- - -

#perspektivpodden Perspektiv görs av Vad Vi Vet. Vi filtrerar nyhetsflödet och ger dig faktabaserade förklaringar av de viktigaste aktuella händelserna. Skaffa mer fakta i dina flöden genom att följa @vadvivet

Producent: Gabriella Lahti. Programledare: Per Grankvist

 

See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.